Morgon
Wielki Czarny Mistrz
Dołączył: 04 Lut 2006
Posty: 1344
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Nowa Sól
|
Wysłany: Nie 13:32, 28 Sty 2007 Temat postu: Dla początkujących |
|
|
Co to są rozpiski? Są to przeróżne kombinacje jednostek składających się na naszą armię limitowane przez liczbę punktów na jaką toczyć ma się bitwa.
Jak wygląda przykładowa rozpiska? Poniżej przedstawiam rozpiskę na 500 pkt do armii wampirów wraz z omówieniem co jest czym. Ułatwi to późniejsze poruszanie się po rozpiskach w trakcie gry.
Armia Wampirów - 500 pkt
Bohaterowie:
Nekromanta:
Uzbrojenie: broń ręczna
Magia: 2 poziom magiczny
Magiczne przedmioty: Power Familiar
Koszt: 150 pkt
Podstawowe oddziały:
Zombie:
Liczebność: 20
Uzbrojenie: broń ręczna
Grupa Dowodzenia: sztandar, muzyk
Koszt: 135 pkt
Skeleton Warriors:
Liczebność: 10
Uzbrojenie: broń ręczna, tarcza, lekka zbroja
Grupa Dowodzenia: Sztandar, Muzyk, Czempion
Koszt: 125
Dire Wolves:
Liczebność: 5
Uzbrojenie: kły, pazury (broń ręczna)
Grupa Dowodzenia: brak
Zasady Specjalne: +1 do siły gdy szarżują
Koszt: 50 pkt
Ghouls:
Liczebność: 5
Uzbrojenie: broń ręczna
Grupa Dowodzenia: brak
Zasady Specjalnie: zatrute ataki
Koszt: 40 pkt
Oddziały Specjalne:
BRAK
Oddziały Unikatowe:
BRAK
Koszt Całkowity: 500 pkt
Kości Magii: 5
Kości Rozproszenia: 4
Liczba Modeli: 41
To jest wersja napisana bardzo łopatologicznie, dla lepszego zrozumienia sprawy. Tak NIE wyglada prawdziwa rozpiska. Rozpiski tworzymy w specjalnym programie, który pozwala robić to błyskawicznie. Niestety jest on w wersji angielskiej, ale jak się przekonacie, po zapamiętaniu kilku oznaczeń w niczym to nie przeszkadza. Teraz omówię, co jest czym a za chwilę pokażę jak rzeczywiście jest przedstawiana ta sama rozpiska.
Armia dzieli się na bohaterów, oddziały podstawowe, specjalne i unikatowe.
Bohaterowie to wyjątkowe osobistości, pełnią rolę generałów, sztandarowych armii, magów, a także wojowników. Bohaterowie mają lepsze zdolności i cechy niż przeciętni żołnierze. Ilość bohaterów jaką możemy umieścić w naszej armii jest ograniczona, jednak zawsze musimy wystawić przynajmniej jednego bohatera, który będzie generałem armii.
W naszym przypadku bohaterem w rozpisce jest Nekromanta. Jest on magiem i jednocześnie generałem naszej armii. Generałem armii zawsze jest bohater o najwyższych zdolnościach przywódczych. My mamy tutaj tylko jednego więc nie ma problemu Bohaterowie mogą być wyposażeni w magiczne przedmioty. Nasz Nekromanta posiada Power Familiara, który wzmacnia jego zdolności magiczne.
Oddziały Podstawowe to jednostki najczęściej występujące w danej armii. Tacy pospolici żołnierze. Ich zaletą jest najczęściej niski koszt w stosunku do tego co potrafią zrobić. Istnieje zawsze minimalna ilość takich oddziałów jaką musimy wystawić w danej armii. Natomiast nie ma górnej granicy.
W naszym przypadku praktycznie cała armia składa się w podstawowych piechurów. Dlaczego? Ponieważ jednostki lepsze są droższe, a 500 pkt to naprawdę mało, raczej się na tyle nie gra, a powyższa rozpiska została stworzona specjalnie dla przykładu. Mamy więc Zombi i Szkielety. Nie są to jacyś dobrzy wojownicy, ale nekromanta może ich wskrzeszać, dodatkowo szkielety posiadają sensowne pancerze, podczas gdy Zombi są gołe i wesołe Duża część oddziałów może posiadać grupy dowodzenia. Do czego służą to narazie pominiemy, ważne żeby wiedzieć, że jest taka opcja. Mamy jeszcze wilki i ghule. Jak widzimy oddziały te są mało liczne ale posiadają zasady specjalne. Wilki są silniejsze gdy szarżują, a ghule mają zatrute ataki. Podsumowując więc, oddziały mogą mieć grupy dowodzenia, różnią się uzbrojeniem, mogą posiadać specjalne zasady, a niektóre także magiczne sztandary.
Oddziały Specjalne to oddziały elitarne, najczęściej najsilniejsze w armii, lepiej uzbrojone ale też drogie. Ich ilość jest ograniczona. Najczęściej właśnie te oddziały mogą posiadać magiczne sztandary. Jako przykłady jednostek elitarnych można podać Cmentarną Straż, Wybrańców Chaosu czy Rycerzy Na Pegazach.
Oddziały Unikatowe to takie, które są naprawdę rzadko widywane na polach bitew. Czasami nie są silne ale posiadają ciekawe zasady i specyficzne zadanie na polu bitwy, a czasami są to najsilniejsze z dostępnych jednostek. Jako przykład jednostki unikatowej można tutaj podać Giganta, Rycerzy Gralla czy Banshee. O ile pierwsze dwie są bardzo silne i trudne do pokonania, o tyle Banshee jest bardzo delikatna i nie nadaje się do walki, a jej siła tkwi w zdolnościach specjalnych.
Teraz, gdy mamy już ogólny obraz sprawy pokażę jak wygląda rozpiska z prawdziwego zdarzenia:
500 Pts - Vampire Counts Army
Unit Name ## Mv WS BS St To Wo In At Ld Sv WSv Cp Dp US Cost
Necromancer 1 4 3 3 3 3 2 3 1 7 2/3 1/2 1 150
General; Units w/in 12" may march.; Magic Level 2; +2 dice to
casting and +1 to dispel pool. Has 2 spells.
Power Familiar Adds 1 die to casting and dispel pools. [50]
Zombies 20 4 2 3 3 1 1 2 1 135
Standard; +1CR; Musician; +1CR if tied; +1 Ld in rally
attempts.; Always strike last, except with hellish vigour
Skeleton Warriors 9 4 2 2 3 3 1 2 1 3 5+ 1 125
Light Armour; Shield; +1Sv w/ handweapon in HtH; Standard; +1CR;
Musician; +1CR if tied; +1 Ld in rally attempts.
Skeleton Captain 1 4 2 2 3 3 1 2 2 3 5+ 1 [10]
Dire Wolves 5 9 3 3 3 1 3 1 6 2 50
Fast Cavalry rules; Charge St 4
Ghouls 5 4 3 3 4 1 3 2 6 1 40
Alive! Cause Fear. Skirmishers. Poisoned Attacks. Cannot be
joined by characters.
Total Army Cost: 500
Notes:
Immune to psychology. Cause fear. Only characters and units within 12in of general can march. May
only hold as a charge reaction.
Cannot be broken, but suffer 1 extra wound for every point they lose the combat by, with no saves of
any kind.
After the general dies units and ridden monsters lose the number of wounds by which they fail a Ld
test every turn.
Casting Pool: 5
Dispel Pool: 4
Models in Army: 41
Straszne prawda? O co tu wogóle chodzi? Wprawdzie trochę nam się cyferki poprzestawiały, ale to nic, już mówię wszystko.
Na początku mamy limit punktowy i nazwę rozpiski.
Następnie (czego tu nie widać) mamy wszystko w formie tabelki. Po lewej są nazwy jednostek, potem liczebność a następnie statystyki danej jednostki.
Zobaczmy na przykładzie. Pierwszy poniżej jest Nekromanta (Necormancer).
Mamy tak:
Unit Name: Necromancer (nazwa jednostki)
##: 1 (liczebność)
Mv: 4 (ruch)
WS: 3 (walka wręcz)
BS: 3 (umiejętności strzeleckie)
St: 3 (siła)
To: 3 (wytrzymałość)
Wo: 2 (życie)
In: 3 (inicjatywa)
At: 1 (ataki)
Ld: 7 (zdolności przywódcze)
Pozostałe oznaczenia sobie narazie darujemy. Te są najważniejsze i mówią nam prawie wszystko o cechach jednostki. Poniżej tych cyferek są pozostałe informacje o jednostce. Najczęście lista uzbrojenia, ewentualne poziomy magiczne i liczba znanych zaklęć oraz posiadane przedmioty magiczne. I oczywiście zasady specjalne jednostki.
Na samym końcu po wszystkich jednostkach są jescze zasady ogólne tyczące się całej armii. Nie takie trudne prawda? Tutaj poprzestawiały się trochę cyferki ale normalnie jest bardzo czytelna tabelka, która ułatwia poruszanie się po rozpisce. To narazie tyle.
|
|